onsdag 28 september 2011

SCUOLA PRIMARIA E DELLI´NFANZIA STATALE "DON FILIPPO RINALDI"

När du som pedagog kommer till en annan skola så har man sina förväntningar på hur man tror att det ska vara.Skolor brukar ju se ut på ungefär samma sätt. Men när jag för första gången kliver in i skolbyggnaden så slås jag av att det ser så gammalt och slitet ut. En stor tavla hänger på väggen med Maria Montessori som ger ett välkomnande intryck. En liten skolgård som ska räcka till 200 barn. Från förskolebarn till barn som är tolv år. Utrymmena för barnen är små. I varje klass går det ca. 25 elever. Klassrummen är små och det finns inte mycket yta att röra sig på. I dagen skola skriker vi efter mera teknik. Mera datorer, kanoner och interaktiva tavlor som vi vill ha i varje klassrum så  klart. Det tog inte lång tid förrän jag började fundera på vart datorerna finns både till elever och lärare. I några klassrum finns det en gammal dator som jag inte riktigt vet ännu om den används. Pedagogerna har inga arbetsrum och tillgång till datorer finns inte i detta skolhus. I den delen som det inte är Montessori skola sitter rektorn och där finns tekniken. På personalrummet finns två tekniska apparater och det är två viktiga ting för lärare. En kaffe apparat och inte minst en kopiator. Ingen soffa att sitta och dricka sitt kaffe i. Raster har man inte under dagen så man behöver inte oroa sig för sina "rastvakter" som vi lärare gör här hemma. Pedagogerna  följer sina elever hela dagen oavsett om de är ute eller inne. Barnen har långa dagar i skolan. De börjar 8:30 och skoldagen är slut 16:30. Alla barn går samma tider oavsett ålder. Förskolan har samma öppettider. När skoldagen är slut följer alla pedagoger sina elever till grinden där det står väntande föräldrar. Pedagogerna arbetar två olika skift. Antingen arbetar du med eleverna fram till lunch tid och den andra pedagogen tar över och avslutar undervisningen på eftermiddagen. På så vis är de två pedagoger om samma klass men de möte endast en kort stund på dagen när det är lärarbyte. Förutom tiden med eleverna har de planeringstid och en lång dag i veckan när de har avdelningsmöte på kvällen. Mina egna funderingar är och hoppas att få en del svar på. Hur påverkar det slutresultatet i skolan med så skilda förutsättningar för våra barn? Ser framemot att följa undervisningen här ett tag framöver.  


4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Intressant att följa dig här på bloggen. Låter som långa dagar för eleverna. Är det alltid en lärare i klassrummen eller är det fler ibland? Finns det någon form av extra stöd för elever som behöver det? Njut av helgen. Vi hörs!

    Ha det bra!

    kram Carola

    SvaraRadera
  2. Hej..låter som ett spännande, intressant, roligt o fantastiskt härligt uppdrag du har:) Tänk att få vara i värmen 6 veckor nu när hösten o kylan kommer till oss.Förstår att det även innehåller mycket jobb förstås. Har själv ej besökt Rom sedan 1975 när vi trodde att staden gick att utforska på en dag...så naiva vi var, och unga.Ha det riktigt bra på din "resa" i Rom och livet i skolan där!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det en fantastisk möjlighet jag har fått!Rom har mycket att erbjuda så några dagar till kan man nog behöva.Tack för kommentaren!

    SvaraRadera
  4. En pedagog i varje klass. Men de har öppningar emellan alla klassrum, så på så vis stöttar de varandra.De rycker in om det kör ihop sig med någon elev. Men ingen extra stöttning för de elever som kräver mera än vad andra gör. Eleverna har långa dagar men lunchen tar en timma och sedan är det utevistelse ytterligare en timma. Alltså ett rejäl paus!Ha en go vecka själv! Kram

    SvaraRadera