Följ min resa i Rom där jag skall jobba på en Italiensk skola för att få ett erfarenhetsutbyte. för mer info om mig och mitt arbete se mitt första blogg inlägg.
tisdag 25 oktober 2011
Blivande Nobel pristagare?
Sen första dagen när jag kom till Lauras klass har det skett ett intensivt forskande. I en liten hörna har eleverna prövat, skrivit, prövat igen. Tändare, ljus, och glas och diverse uppgifter på experimentblad. Eleverna dokumenterar vad som händer och vilka slutsatser de kommer fram till. I Montessori pedagogiken kommer barnen tidigt i kontakt med de naturvetenskapliga ämnena som en naturlig del av vardagen. De fyra elementen jord, eld, luft och vatten har sina rötter i Antikens Grekland. På något sätt känns det som om jag är lång tid tillbaka i tiden när jag ser skolan och tittar ut genom fönstret. Ser de gamla murarna som inte är helt intakta men ändå!
Laura har berättat för mig att det skulle komma två professorer i fysik. De har ett forsknings projektet ihop med universitetet i Rom. Den ena forskaren visade det sig att det är Lauras syster.Vilket inte gör det hela sämre. Idag skall det ske någon slags summering vad eleverna har lärt sig och vilka slutsatser de drar. Att det bara är vuxna på bilden beror på att jag inte får publicera bilder där man kan känna igen elever. Barnen har ett lång arbetspass tillsammans med forskarna som har en bra dialog med eleverna när de berättar om sina teser.
När passet är slut så får jag en stund med Herr professor i Fysik. Härligt med någon som kan tala engelska så bra. Jag fick frågan vad jag tyckte och vad mina reflektioner över dagens lektion var. Det jag såg var att det hela var väldigt köns dominerat av pojkarna. De tog väldigt stor plats, men forskarna gjorde ett bra jobb med att dämpa dom och att höja och släppa in flickorna i dialogen. Då berättar han att målet med hela projektet är att släppa in och uppmuntra flickor att så småningom komma att söka den typ av utbildning. Som det ser ut idag så är det 60 procent pojkar och 40 procent flickor som år vidare till universitets studier i fysik. Men han poängterar att när tjejerna väl är där så är det ingen kvalitets skillnad mellan könen. Vet inte hur det ser ut hemma men kan tänka mig att det ser ut på liknande sätt. Naturligtvis så är det ett ansvar som vi pedagoger har att redan i tidig ålder stimulera detta tänkande. Dagen avslutades med mina kanelbullar. Finns väl forskning om jästsvampar också men det nämnde vi inte något om denna dag. Kanske har vi en liten Nobel pristagare i denna elev grupp. Kanske en liten flicka?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar