Det finns många sätt att uttrycka sig i skrift på. Tror aldrig att möjligheterna har varit så många någonsin. På framfart är sociala medier såsom Facebook, Twitter och inte minst alla bloggar som växer upp som svampar efter en fuktig och varm sommar. När mina äldsta barn var 15 år så hade vi som en regel att då skulle det kunna bli en mobiltelefon i födelsedags present. Nu är det få barn i tidig ålder som inte är ägare till en sådan. Automatiskt har det skapats ett sms språk. Allt sker i raketfart och det är inte lätt att hänga med i utvecklingen. Det skrivna ordet blir lätt svart eller vitt och kan lätt misstolkas beroende på mottagaren. Vår uppgift i skolan är att hjälpa våra barn att bli goda skribenter. Att kunna vara en god läsare är viktigt men inte mindre viktigt att kunna uttrycka sig i skrift. Nu till rubriken och det är där vi brukar börja med våra små.Den röda tråden inte att förglömma.
I Montessoriförskolan börjar man arbeta med de tio geometriska formerna som en förberedelse för barnets hand att skriva. Enligt Maria Montessori så är barnen som mest mottagliga för läs- och skrivinlärningen redan på förskolan. Det stämmer gott för barnen skriver mycket redan i första årskurs. I skolan inleds grammatik studierna med ordklasserna. Varje ordklass har en symbol och pedagogen berättar en spännande historia om varje ordklass och dess symbol. Barnen använder symbolerna och lägger dom ovanför färdiga meningar. Ett materiel som jag tror hjälper eleverna att komma ihåg och utveckla grammatiken som ibland känns jobbig. Eleverna använder skrivandet hela tiden. De forskar, skriver, forskar och så håller de på. Naturligtvis är skrivkunskaperna olika för alla elever men ser sällan någon som klagar att de inte vet vad de ska skriva. Skrivångest vill vi inte ha på schemat men det är lättare sagt en gjort. Under några regniga dagar i somras röjde jag på vinden och blev sittande med gamla skrivböcker och brev som jag skrivit till min farfar och mormor som jag sparat i min första skolväska. En härlig läsning! Rättat med rödpennan av en ambitiös fröken. Siv Berggren heter hon och var min första fröken. Hon var snäll och henne tyckte jag mycket om.En fröken som betytt mycket för många barn. Läste i AT häromåret att hon var sökt av någon som ville komma i kontakt med henne.Jag tror att det var ett sommarbarn från Tyskland om jag inte minns fel. Bland alla mål som eleverna skall uppfylla i dagens skola så inte att förglömma att relationen mellan lärare och elev är det allra viktigaste för kunskapsinhämtningen. Den senaste forskningen säger att den viktigaste aspekten för att en elev skall lyckas i skolan är en god pedagog. Då menar jag en skicklig pedagog med ett stort hjärta är viktiga ingredienser för ett bra resultat. Allt behöver och kan inte vara roligt i skolan, men det är kul att kunna skriva!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar