onsdag 12 oktober 2011

Ord, ord mera ord .........

I våra styrdokument pratar vi om tala, läsa och skriva som en demokratisk rättighet i vårt land. Jag kan bara hålla med läroplansförfattarna om att det är en av den viktigaste uppgiften som vi har i skolan. Blir dagligen påmind om vikten av att kunna språket där du befinner dig. Hur språket utvecklas hos oss människor ser lika ut  men vi föds till olika förutsättningar och det känns orättvist. Redan i mammas mage börjar barnet känna igen språkljud. Maria Montessori var mycket intresserad av barns språkutveckling. Hon beskriver på följande sätt att vid 5-6 månader uttalar barnen stavelser. När barnet är 1 1/2 -2 år så talar hon om en ordexplosin. Efter 2 års ålder kommer en meningsexplosion. Jag befinner mig just nu i en ordexplosion och har en stark önskan om att en meningsexplosion skall ske.Det lär nog dröja! Kropps språk är ett slags språk. Det är lätt att bli avslöjad när de glatt frågar om jag förstår, och för tionde gången börjar det bli pinsamt och jag nickar och säger ........SI!  men ser förmodligen ut som ett frågetecken hela jag. I Italien är inte engelska ett självklart andra språk. På "min" skola börjar de att undervisa engelska redan i första klass. Det är genom lek och ser ungefär ut som hemma. Men jag upplever att redan när de går i fyran så är det en markant nivå skillnad här och hemma. Våra barn är riktigt duktiga på engelska! 
Teckenspråk är ytterligare ett språk som inte är minst lika viktigt för många människor. Besökte en annan skola idag och där gick en liten grabb med Downs syndrom i klassen. Det kliar i mina fingrar när jag vet av erfarenhet vilket stöd det är för hela språkutvecklingen, för en liten kille med de svårigheter som han har att lära sig att skriva och läsa. Som pedagoger kan vi inte nog betona vikten av ett gott språk för våra barn oavsett vilket land vi bor i!  

2 kommentarer:

  1. Blir väldigt nyfiken.. Hur gjorde de, använde de tecken som stöd eller fick han följa samma undervisning som de andra gjorde helt och hållet?
    Var den skolan också en Montessoriskola?

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Detta var också en Montessoriskola Åsa. Han följde inte den andra undervisningen. Hade en assistent som var rar men undervisning skall man nog inte kalla det. Mest förvaring tyvärr. Har varit runt på tre skolor nu och alla barn oavsett funktionshinder är inkluderade i klasserna.Tecken förekommer inte överhuvudtaget vad jag har sett. Det finns inga särskilda undervisningsgrupper. Bra eller dåligt? Kram

    SvaraRadera