Följ min resa i Rom där jag skall jobba på en Italiensk skola för att få ett erfarenhetsutbyte. för mer info om mig och mitt arbete se mitt första blogg inlägg.
torsdag 20 oktober 2011
En grå massa!
Vaknar av ett ljussken som tränger in mellan jalusin och ett väldigt brak som ekar mellan de höga huskropparna. Kan det vara möjligt att det är åskan och att det är regn som jag hör. Kryper upp ur min säng och gör ett konstaterande att så är fallet. Ska det regna så så sker det med dunder och bång! Eleverna har pratat, skrivet om hösten i flera veckors tid och jag tycker att den har lyst med sin frånvaro. Men solen har lyst! Får höra av Anna att idag är det inte möjligt att åka metro för den är redan avstäng på grund av ovädret. Ni ska veta att det var med ett visst motstånd som regnkappan hamnade i resväskan. Men ...... nu är jag glad för min fina regnkappa! Tack Gabor, Thomas och Didriksson.
Forskning är en viktig del av skolvärlden för att vi ska utveckla metoder för våra elever så att de får en optimal lärandemiljö. Forskning sker på alla områden fast med olika tyngd beroende på vem som är beställaren och vilka muskler som finns i penningpåsen. Läste en spännande artikel på morgonen som handlar om sociala medier och dess konsekvens på hjärnan över tid. Med tanke på gårdagens inlägg. En intressant läsning för är det något som våra barn tillbringar mycket tid vid så är det vid datorn. Det gäller nog även oss vuxna lite till mans.
Läkaren John Williams har gjort en studie på 125 universitets studerande och deras användande av sociala medier. Med hjälp av hjärnskanning har forskaren funnit en direkt länk mellan antal FB vänner och mängd grå hjärnsubstans. Grå hjärnsubstans är hjärnvävnad där mentala processer pågår. Fyra hjärn regioner påverkas av antalet FB. vänner. Mandelkärnan som är inkopplat med vårt minne och våra känslor.En annan region sköter avläsandet av sociala signaler och en annan hjälper oss att navigera. En viktig fråga är om internet användandet kommer att förändra våra hjärnor vilket är en spännande tanke kanske. Kommer forskarna att ge oss svar på dessa frågor? En aspekt till att tänka på i undervisningssituationer!
På Montessori skolan här lyser datorerna med sin frånvaro. I första hand har det nog med ekonomi att göra. Montessoripedagogiken är i högsta grad förenligt med IT och att datorer skapar fantastiska möjligheter. Vid forskning är det ovärderligt att hämta kunskap och information framför allt när eleverna är äldre. Inom Montessoripedagogiken har man alltid strävat efter att barnen skall vara väl förtrogna med den senaste tekniken. Hade Maria Montessori levat idag så hade hon varit uppkopplad på internet!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Wow, så intellektuellt..Läste du allt det där på Italienska?
SvaraRaderaEller har du varit uppkopplad mot norr?
Hur som helst verkar du ha många nyanser av gråskalan mellan pannbenen.
Utvecklingssamtalen är över, COPE är fulltecknat.
Välkommen hem till det verkliga grå..
Hillevi, jag träffade John Williams när jag var och färgade mitt gråa hår. Det var då han kom på idén om en grå massa. Det var väl konstigt! Italienskorna är mycket mera gråhåriga än vad jag är. Vet inte om du såg här på bloggen om att Tony från Lets dance har bjudit in mig att vara med och tävla. Jag har tackat ja ...... så vi får se om jag hinner med Cope. Ska skaffa en fribiljett till finalen till dig och din familj. Kram från kollegan med en nyans av grått!
SvaraRaderaJa det är ju helt fantastiskt.
SvaraRaderaDet är takter i dej.
Du går till stjärnorna, precis som min morbror!!
Tony lever numera under seudonym. Bor opå Drottninggatan 27.
Livet är en enda färgcirkel.
Puss och Kram från Hillevi "Irving"