onsdag 5 oktober 2011

Maria Montessori


Idag uppmuntras föräldrar att aktivt välja förskola och skola och att engagera sig i barnets skolgång. Hand i hand med ett ökat engagemang så ökar kraven på på skolan. I Vårgårda kommun har vi Groddens förskola som är en Montessori förskola.Tänkte kort berätta om Maria Montessori som föddes i Italien 1870. Hon växte upp som enda barnet i en medelklass familj. Familjen var mycket socialt engagerad och redan som liten flicka fick hon hjälpa grannar och andra behövande. Maria Montessori beslutade sig så småningom att studera medicin. Hur hon blev antagen till studierna finns det oklarheter kring. På den tiden i Italien hade kvinnor inte tillträde till läkarutbildning. Hon blev Italiens första kvinnliga läkare. Efter utbildningen ingick hon i ett forskarlag som studerade barn med mentala handikapp. Tillsamman med en kollega började de att utforma materiel som tränade olika sinnesfunktioner. Maria Montessori lyckades över förväntan och så föddes idén om att använda det till normalbegåvade barn. Barnet är alltid i centrum i Montessoripedagogiken och måste få utvecklas i sin egen takt och efter sin egen förmåga.Maria Montessori hade en stor tilltro till barns förmåga och intelligens. Montessoripedagogiken syftar till att ge barnen möjligheter att utvecklas till fördomsfria, öppna, och ifrågasättande vuxna som vågar stå för sina åsikter. Hon pratar mycket om att visa respekt för barnen och vördnad för livet. Läraren har en mer rollen som en handledare än en traditionell lärare och måste lita på barns vilja att lära. Det som genomsyrar undervisningen är att eleverna forskar och arbetar aktivt med alla sina sinnen. Att få arbeta med händerna och skapa ökar förståelsen för det som skall läras in. Konfius (551-479) myntade begreppet ..............  Det jag hör glömmer jag, det jag ser kommer jag ihåg och det jag gör det förtår jag. Kloka ord som gäller än idag.Bara att gå till sig själv när man ska lära sig något nytt på datorn. Modern forskning bekräftar de tankar som hon hade om barns sätt att lära.Dessa tankar är nu mera allmänt vedertagna i förskolan och skolan i Sverige. Inför den här resan läste jag en del litteratur. En lättläst bok är Montessoripedagogik i förskola och skola av Kristina Skjöld Wennerström och Marie Bröderman Smeds.I boken gör de en djupdykning i Montessoripedagogikens psykologi och rent praktiskt hur man går tillväga i förskola och skola med pedagogiken. Denna veckan är jag med i förskoleklassen som vi kallar den  hemma. Bokstavs arbete är i gång i full fart och de använder alla sina sinnen!    
    

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Det är alltid kul att läsa vad du skriver på bloggen. Må så gott!
    Kram Carola

    SvaraRadera
  2. Det samma till dig Carola!Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Lena,
    Vad underbart det är att läsa allt du skriver!
    Ska bli så roligt att inspireras av dig sen till våren. Man lär sig mycket av att uppleva i verkligheten, och det är ju precis där du är. I den verkliga Montessorivärlden :)

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du tycker det!Det är så som du säger att både ha teori och praktik är som grädde på tårtan! Det kommer mera. Mitt kvällsnöje nöje nu mera är att skriva. Men det är inte så dumt det heller. Det varar ju inte för evigt! Kram

    SvaraRadera